تصفیه چوب به روش ترمووود

آشنایی با چوبهای تصفیه شده به روش ترمووود

چوب ترمووود (Thermowood) نوعی چوب تصفیه شده است که با قرار دادن چوب نرم در دمای بالا در یک محیط کنترل شده تولید می‌شود. فرآیند اصلاح حرارتی چوب برای اولین بار در دهه 1990 در فنلاند توسعه یافت و از آن زمان به طور فزاینده‌ای در اروپا و آمریکای شمالی و سایر کشورها محبوب شده است.

تصفیه به روش ترمووود

فرآیند تصفیه در این روش، ابتدا چوب ها را برش داده و به اشکال مختلف در می‌آورند. سپس در داخل دستگاه ترمووود آنها را تا 100 و سپس 130 درجه سانتی گراد تحت شرایط خاص گرما می‌دهند. این عمل باعث خشک شدن چوب و کاهش رطوبت آن می‌شود.

در مرحله بعد، حرارت را تا 180 الی 230 درجه سانتی گراد تحت همان شرایط، بالا می‌برند و چند ساعت چوب‌ها را در این دما و شرایط نگه می‌دارند. در این حالت، صمغ و رطوبت چوب بطور کامل خارج می‌شود و تمام قسمت‌های چوب تا مرکز آن به رنگ قهوه‌ای روشن در می‌آید.

آخرین مرحله، چوب را آرام آرام سرد می‌کنند تا دمای آن به 100 درجه سانتی گراد برسد و سپس با پاشیدن آب و بخار آب دمای آن را به دمای محیط می‌رسانند. در این مرحله، چوب رطوبت جذب کرده و رطوبت نهایی آن به 4 تا 6 درصد می‌رسد. در این روش، از هیچ ماده شیمیایی استفاده نشده و تمام عملیات بدون مواد افزودنی انجام می‌گیرد.

برخی از ویژگی‌های چوب ترمووود :

دوام زیاد و ثبات ابعاد

یکی از مزایای اصلی چوب ترمووود افزایش پایداری و دوام آن است. فرآیند تصفیه در دمای بالا رطوبت را از چوب حذف می‌کند که توانایی آن را برای جمع شدن، تاب برداشتن یا شکافتن کاهش می‌دهد. این بدان معنی است که ترمووود کمتر تحت تأثیر تغییرات دما و رطوبت قرار می‌گیرد و آن را برای کاربردهای بیرونی مانند عرشه، روکش و حصار کشی ایده آل می‌کند.

مقاوم در برابر پوسیدگی و حمله حشرات

یکی دیگر از مزایای چوب ترمووود، بهبود مقاومت آن در برابر پوسیدگی و حمله حشرات است. فرآیند تصفیه در دمای بالا، ترکیب شیمیایی چوب را تغییر می‌دهد و جذابیت آن را برای قارچ‌ها و حشرات کاهش می‌دهد. این بدان معنی است که ترمووود را می توان بدون نیاز به نگهدارنده‌های شیمیایی استفاده کرد که آن را به انتخابی پایدارتر و سازگار با محیط زیست تبدیل می کند.

فاقد صمغ و یکنواختی

چوب ترمووود نیز ظاهری متمایز دارد، با رنگ تیره تر و غنی تر از چوب درمان نشده. این به دلیل کاراملی شدن قندهای چوب در طول فرآیند تصفیه در دمای بالا است. رنگ به دست آمده در سراسر چوب یکنواخت است و تحت تأثیر، قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا هوا قرار نمی گیرد.

در نتیجه، چوب ترمووود جایگزینی با کیفیت، پایدار و جذاب برای چوب های تصفیه نشده است. افزایش پایداری، دوام، مقاومت در برابر پوسیدگی و ظاهر متمایز آن، آن را به گزینه ای ایده آل برای طیف وسیعی از کاربردهای فضای باز تبدیل کرده است. همانطور که تقاضا برای مصالح ساختمانی پایدار همچنان در حال رشد است، ترمووود احتمالاً به یک انتخاب محبوب برای معماران، سازندگان و صاحبان خانه تبدیل می شود.

همچنین شرکت ورابرتو نیز از این چوب در تولید مدل‌های خود مانند مدل ترمووود بهره برده و باعث خلق طاحی خاص با بهترین کیفیت شده است.

Veraberto blog

مقالات مشابه

سنگ کورین, روشویی کورین
سنگ کورین “Corian” یک نوع سنگ مصنوعی است که از مخلوطی از مواد معدنی و...
چوب پلی وود
در دهه‌های اخیر، مصالح ساختمانی پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده‌اند. یکی از این مصالح نوآورانه،...
سنگ کوارتز
سنگ کوارتز یکی از جدیدترین سنگ‌هایی است که در همه نوع سطوح خصوصا صفحه روشویی...
از بین بردن رسوب شیرآلات
آب سخت، به دلیل وجود مواد معدنی مثل کلسیم و منیزیم و مواد دیگری همچون...
سرویس بهداشتی از جمله مکان‌هایی است که به صورت مرتب به نظافت نیاز دارد. روشویی...
با توجه به سبک و طراحی مدرن خانه‌های جدید استفاده از ملزومات مدرن و لوکس،...
از من بپرس
پیمایش به بالا