انواع ریل کشو برای کابینت کشویی

داشتن کشو یکی از ملزومات مهم و کاربردی در کابینت‌های روشویی و انواع دکور و کمد است. باز و بسته شدن راحت کشو بسیار مهم است، از این رو انواع ریل‌ها با تنوع بسیار تا به امروز تولید و به بازار عرضه شده است.

در این مطلب با انواع ریل کابینت آشنا می‌شوید تا بدانید بهترین ریل برای کابینت‌های روشویی شما کدام است!

اولین نسل ریل

در گذشته برای حرکت کشو، در فایل‌ها و کالاهای چوبی یک قطعه چوبی بر روی بدنه متصل می‌کردند تا این زهواره چوبی، داخل شیار ایجاد شده بر روی بدنه، قرار گرفته و حرکت کند. از معایب این کار این است که حرکت این قطعات چوبی کنار هم، ایجاد اصطحکاک زیاد، باز و بسته شدن سخت کشو، سر و صدای زیاد و خرابی و ایجاد خوردگی کشو.

 

اولین نسل ریل کشو کابینت

 

 

اما امروزه برای حرکت آسان تر کشو و راحتی کار از ابزار و یراق آلات و قرقره‌های مخصوصی که به بدنه جعبه کشو و بدنه کار نصب می گردد، استفاده می‌شود.

ریل‌ها نیز مانند سایر یراق آلات، به مرور زمان دچار تغییرات زیادی شدند تا عملکردشان ارتقا پیدا کند و کارکرد بهتری داشته باشند.

انواع ریل کشو برای کابینت کشویی

  • ریل کشو غلطکی
  • ریل کشو ساچمه‌ای
  • ریل کشو تاندوم (ریل مخفی)

هر کدام از انواع ریل‌ها برای کشو‌های مخصوصی تولید شده‌اند و قابلیت تحمل وزن خاصی دارند. در ادامه با انواع این مدل ریل‌های کشو آشنا و به برخی از ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

 

انواع ریل کشو کابینت

 

ریل کشو غلطکی

ریل غلطکی یا ریل سفید، ابتدایی ترین و ارزانترین نوع ریل کشو است. این نوع ریل بدلیل داشتن غلطک در انتهای آن صدای خیلی کمتری نسبت به نسل اولیه دارد و جهت استفاده کشوهای سبک مناسب است. جنس بدنه این ریل کشویی از آهن بود و با رنگ کوره‌ای پوشانده شده است. این ریل از دو قسمت تشکیل شده است که یک قسمت به بدنه کابینت و دیگری به کشو نصب می‌گردد. نصب ریل غلتکی نیاز یه داشتن دانش فنی ندارد و با اندازه گیری دقیق محل ریل و علامت زدن روی کشوی بدنه امکان پذیر است.

 

ریل کشو ساچمه‌ای

ریل‌های ساچمه‌ای پس از ریل غلطکی به بازار عرضه شد. این نوع ریل کابینتی متداول‌ترین ریل موجود در بازار است و دلیل نام گذاری این ریل، وجود ساچمه‌هایی در بدنه‌ی ریل برای حرکت نرم و روان کشو بود.

این مدل ریل برای انواع کشوهای سبک و سنگین مناسب بوده و در دو مدل اصلی 2 تیکه و 3 تیکه تولید می‌شود. ریل ساچمه‌ای در مقایسه با ریل غلطکی، حرکت روان‌تر، باز شدن بیشتر، استحکام بالاتر، تنوع بیشتر در سایز بندی و ضامن‌های اطمینان دارند همچنین قیمت مناسب‌ داشته و مورد توجه افراد بیشتری قرار گرفته است.

ریل ساچمه‌ای دو تیکه

ریل‌های ساچمه‌ای دارای ضامنی هستند که دو بخش ریل را در کنار هم نگه داشته و از باز شدن ناگهانی کشو جلوگیری می‌کند. در ریل‌های دوتکه، این ضامن به ‌گونه‌ای تعبیه شده که از باز شدن کامل کشو جلوگیری می‌کند. این مدل تحمل وزن بسیار زیادی نداشته و به علت سازوکار خاص برای استفاده در کشوهایی که لازم نیست بیش از حد باز شوند مانند دکور، میز تلویزیون و میز تلفن که حالت فانتزی دارند مناسب است.

ریل ساچمه‌ای سه تکه

ریل ساچمه‌ای سه‌تکه، به دو نوع پهن و باریک تقسیم‌ بندی می‌شود. این ریل به شما امکان استفاده بهتر از تمام کشو را داده و برای نصب در انواع کشوهای کمد و کابینت بسیار مناسب است. ریل ساچمه‌ای سه تکه در ابعاد متنوع ۲۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متری تولید شده و برای استفاده در انواع کشو‌ها با ابعاد و تحمل وزنی مختلف مناسب است.

ریل‌های ساچمه‌ای انواع مختلفی دارند که برای افراد با هر سلیقه‌ای قابلیت انتخاب گذاشته است. اگر صدای بسته شدن کشو برای شما ازار دهنده است یا نگران آسیب رسیدن به کابینت هستین از ریل ساچمه‌ای آرام بند (ریل کشو ترمزدار) استفاده کنید. که با استفاده از پمپ‌هایی که در انتهای ریل قرار گرفته شده است سرعت را کاهش داده تا هم آرام و هم بی‌صدا بسته شود.

برای کابینت‌های بدون دستگیره بهترین انتخاب ریل فشاری (تاچ) یا مگنتی است. کشویی که ریل ساچمه ای تاچ بر روی آن تعبیه شده، تنها با لمس کردن دست به سهولت باز و بسته می شود.

 

ریل کشو تاندوم یا مخفی

پس از ریل‌های ساچمه‌ای ریل‌های تاندم وارد بازار شدند. بر خلاف ریل ساچمه‌ای که دارای ساچمه است، مکانیزم استفاده شده در ریل تاندم، غلطک و چرخ دنده است.

تاندم (tandem) در لغت به معنای پشت سر هم و حرکت قطار گونه است، و در صنعت، معنای کارکرد متصل و پی در پی را دارد. در ریل تاندم هم وجود چرخ دنده‌های داخل بدنه‌ی ریل، باعث حرکت یکنواخت و نرم کشو به سمت جلو و عقب شده و همین امر نیز دلیل نام گذاری این ریل ها به نام تاندم است.

ریل‌های تاندم در دو مدل ریل نیمه فول و ریل کشو فول تولید می‌شود. در ریل نیمه فول کشو بصورت کامل باز نمی‌شود، اما در ریل‌های تاندم تمام فول می‌توانید کشو را بصورت کامل باز کنید. ریل‌های فول برای کشوهای سنگین بسیار مناسب است.

در ریل‌های تاندم نیز با توجه به اینکه بعد از ریل‌های ساچمه‌ای به بازار آمد نسخه کامل‌تر جدیدتر می‌باشد. پس شما می‌توانید با توجه به نیازتان ریل‌های مخفی آرام بند، ریل‌های مخفی تاچ انتخاب کرده و تهیه کنید.

نصب ریل کف کشو نیاز به داشتن دانش فنی مختصری دارد. بنابراین یا از نصابان حرفه‌ای کمک بگیرید و یا اگر می‌خواهید خودتان نصب کنید حتما راهنمای نصب آن را مطالعه کنید.

 

بهترین ریل کابینت

شرکت‌های مختلفی در زمینه‌ی ریل‌های کشویی، به عنوان تولید کننده داخلی یا وارد کننده  محصولات خارجی فعالیت می‌کنند و تنوع این محصول در بازار زیاد است. کیفیت محصول انتخابی بسیار مهم است، از این رو خرید محصول از برندهای معتبر خیال شما را تا حد زیادی از کیفیت محصول نهایی راحت می‌کند. از شرکت‌های مطرح در ساخت ریل می‌توان به شرکت‌های بلوم، فانتونی، یونی هوپر و ملونی اشاره کرد.

هر کدام از ریل‌های کشویی برای کارکرد خاصی تولید شده اند. در نتیجه، مصرف کننده باید متناسب با وزن، اندازه‌ی کشو و همچنین بودجه‌ی مورد نظر، متناسب‌ترین و بهترین ریل کابینتی را انتخاب کند.

Veraberto blog

مقالات مشابه

سنگ کورین, روشویی کورین
سنگ کورین “Corian” یک نوع سنگ مصنوعی است که از مخلوطی از مواد معدنی و...
چوب پلی وود
در دهه‌های اخیر، مصالح ساختمانی پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده‌اند. یکی از این مصالح نوآورانه،...
سنگ کوارتز
سنگ کوارتز یکی از جدیدترین سنگ‌هایی است که در همه نوع سطوح خصوصا صفحه روشویی...
از بین بردن رسوب شیرآلات
آب سخت، به دلیل وجود مواد معدنی مثل کلسیم و منیزیم و مواد دیگری همچون...
سرویس بهداشتی از جمله مکان‌هایی است که به صورت مرتب به نظافت نیاز دارد. روشویی...
با توجه به سبک و طراحی مدرن خانه‌های جدید استفاده از ملزومات مدرن و لوکس،...
از من بپرس
پیمایش به بالا