روش‌های خانگی از بین بردن رسوب شیرآلات

از بین بردن رسوب شیرآلات

آب سخت، به دلیل وجود مواد معدنی مثل کلسیم و منیزیم و مواد دیگری همچون آهک باعث جمع شدن رسوب بر روی شیرالات و درون لوله‌ها می‌شود.

سختی آب در مناطق مختلف متفاوت است، در برخی مناطق به علت سختی بالا آب نیاز به دستگاه تصفیه آب در آشپزخانه است زیرا وجود این مواد طعم آب را تغییر می‌دهد؛ هرچه سختی آب بیشتر باشد طعم آب ناخوشایند‌تر خواهد بود؛ همچنین باعث بوجود آمدن لکه‌هایی بر روی شیرآلات می‌شود.

یکی از شایع ترین و ناخوشایندترین مواردی که ممکن است پس از مدتی در داخل و یا بر روی شیرآلات ایجاد شود، رسوب آب است. این رسوبات ممکن است بر روی بدنه و دستگیره شیرآلات، توری پرلاتور، سر علم دوش و… تشکیل شود و دلیل آن کلسیم و منیزیم موجود در آب سخت ( آب سنگین) است.

رسوب شیرآلات علاوه بر از بین بردن زیبابی و جذابیت ظاهری شیر، باعث اختلال در فشار آب و عملکرد شیرآلات بهداشتی نیز می شود.

بر خلاف تصور بسیاری از افراد، برای از بین بردن رسوب شیرآلات نیازی به شوینده‌های شیمیای نیست. و شما می‌توانید در خانه با استفاده از موادی مانند سرکه، جوش شیرین و مایع ظرفشویی براحتی رسوب زدایی شیرآلات کابینت روشویی خود را انجام دهید. در این مقاله به سریع ترین روش خانگی رسوب زدایی میپردازیم.

نشانه های وجود رسوب در داخل شیرآلات ساختمانی

اگر بخواهیم با توجه به نشانه‌ها تشخیص دهیم که داخل شیرآلات منزل ما رسوب جمع شده است، باید بگویم از بارزترین نشانه‌ها، کاهش فشار آب است؛ در شرایطی که اهرم را تا انتها باز می‌کنید، می‌بینید که تغییر چندانی در فشار آب ایجاد نمی‌کند؛ از طرف دیگر رسوبات جمع شده در لوله باعث کاهش عملکرد سیستم‌های گرمایشی می‌شود و مانع گرم شدن آب است.

 

از بین بردن رسوب شیرآلات

تمیزکردن شیرآلات با سرکه

یکی از پرکاربردترین مواد برای رسوب گیری شیر اهرمی، سرکه سفید است. سرکه قدرت پاک کنندگی بالایی در از بین بردن رسوب شیرآلات دارد و در عین حال به آبکاری شیرآلات آسیب نمی زند. علاوه بر این به سادگی در هر خانه ای پیدا می شود و در دسترس است.

برای تمیز کردن شیرآلات با سرکه می‌توانید به دو روش عمل کنید.

روش اول:

ابتدا گرد و خاک شیرآلات را با دستمال نخی مرطوب بگیرید.

آب و سرکه را با نسبت برابر در یک ظرف بریزید. (میزان سرکه‌ی استفاده شده باید یک سوم مقدار آب باشد.)

حوله‌ی تمیز را در محلول آب و سرکه قرار دهید تا به خوبی این محلول را به خود جذب کند.

حوله را به دور بخش‌های مورد نظر شیرآلات که رسوب بسته اند بپیچانید و فشار دهید تا به صورت کامل به رسوبات بچسبد.

حدود 1 ساعت صبر کنید تا سرکه کم کم رسوبات را در خود حل کند.

سپس حوله را از دور شیر باز کنید و با یک دستمال نخی و یا اسفنج به نرمی بر روی بدنه شیر بکشید تا بقایای رسوبات از شیر جدا شود. دقت کنید که فشار بیش از حد ممکن است باعث خش افتادن شیرآلات شود.

در صورت از بین نرفتن رسوبات موجود بر روی شیر، مراحل بالا را تکرار کنید.

در نهایت شیرآلات را آبکشی کنید و با یک حوله نرم نخی خشک نمایید.

روش دوم:

در صورتی که امکان باز کردن و جدا کردن اجزای شیر را دارید می‌توانید آن را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه (در صورت نیاز می‌توانید زمان بیشتری را در نظر بگیرید) در محلول آب و سرکه قرار دهید.

مایع ظرفشویی و جوش شیرین

این روش نیز بسیار کاربردی است. در مرحله اول یک تا دو قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را به دو لیوان آب گرم اضافه می‌کنیم و این مخلوط را با یک اسفنج نرم و مرطوب به محل رسوبات به صورت دورانی می‌کشیم؛

در مرحله بعد مقداری جوش شیرین را با چند قطره آب مخلوط می‌کنیم و خمیر به دست آمده را با یک مسواک بر روی رسوبات می‌کشیم تا این مواد از شیرالات جدا شوند.

رسوب زدایی شیرآلات دوش حمام

از روش‌های بالا میتوان رسوب زدایی شیر توالت و حمام استفاده کرد؛ اما برای علم دوش کمی متفاوت است.

رسوب زدایی دوش به دو بخش لوله‌های آن و سردوش تقسیم می‌شود. برای لوله‌های دوش مانند بقیه شیرآلات عمل می‌کنیم اما سردوش را در یک کیسه پلاستیکی پر از سرکه می‌گذاریم و آن را محکم می‌بندیم تا برای چند ساعت در سرکه بماند و تمام رسوبات آن در سرکه حل شود؛ سپس آن را تمیز می‌کنیم و در نهایت آماده استفاده است.

 

از بین بردن رسوب شیرآلات

در نهایت اگر براق ماندن شیرآلات و تمیزی آن برای شما دارای اهمیت زیادی می‌باشد. می‌توانید با یکی از روش‌های بالا بصورت هفتگی شیر آلات خود را تمیز کرده تا همیشه ظاهری براق داشته باشند.

Veraberto blog

مقالات مشابه

سنگ کورین, روشویی کورین
سنگ کورین “Corian” یک نوع سنگ مصنوعی است که از مخلوطی از مواد معدنی و...
چوب پلی وود
در دهه‌های اخیر، مصالح ساختمانی پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده‌اند. یکی از این مصالح نوآورانه،...
سنگ کوارتز
سنگ کوارتز یکی از جدیدترین سنگ‌هایی است که در همه نوع سطوح خصوصا صفحه روشویی...
سرویس بهداشتی از جمله مکان‌هایی است که به صورت مرتب به نظافت نیاز دارد. روشویی...
با توجه به سبک و طراحی مدرن خانه‌های جدید استفاده از ملزومات مدرن و لوکس،...
داشتن کشو یکی از ملزومات مهم و کاربردی در کابینت‌های روشویی و انواع دکور و...
از من بپرس
پیمایش به بالا