لایه برداری به روش سندبلاست

سندبلاست (Sandblast) در فرهنگ لغت به معنی ماسه پاشی می‌باشد، برای همین است که بعضی‌ها به جای واژه‌ی سندبلاست، از واژه‌ی ماسه پاشی استفاده می‌کنند.

سندبلاست فرآیندی است که در آن مواد ساینده مانند شن و ماسه با سرعت بالا بر روی یک سطح به منظور تمیز کردن، زبری یا شکل دادن به آن به حرکت در می‌آید.

سندبلاست چگونه اختراع شد؟

خالق دقیق فرایند سندبلاست مشخص نیست، چرا که این تکنیک قرن‌ها به اشکال مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

با این حال در اوخر دهه 1800 میلادی توسط یک فرد نظامی به نام بنجامین چو تیلگمن توسعه یافت. یک روز که ژنرال بنجامین تیلگمن در قرارگاه خود در منطقه بیابانی بود، طوفان شن رخ می‌دهد، بر اثر برخورد ماسه‌های بادی به سطح شیشه، شیشه کدر و مات می‌شود. تیلگمن با این ایده اولین دستگاه سند بلاستر را اختراع می‌کند.

بیشترین موارد استفاده از سند بلاست

  • لایه برداری، زنگ زدایی
  • تمیزکاری و رفع آلودگی‌ها
  • آماده سازی سطوح برای پوشش دهی
  • ساخت سطوح تزئینی و حکاکی

با استفاده از سندبلاست می‌توان همه‌ی سطوح مانند شیشه، چوب و فلز و … با هر ابعادی را از آلودگی پاک و یا زبری مطلوب برای پوش نهایی، را روی آن ایجاد کنیم.

لایه برداری به روش سندبلاست

سندبلاست برای آماده سازی سطوح، رسوب زدایی، زنگ بری، زبر کردن سطوح قطعات، رنگ برداری سطوح داخلی و خارجی قطعات و … به کار می‌رود.

مواد ساینده با استفاده از هوا یا آب فشرده از طریق یک نازل به پیش رانده می‌شوند و به سطح مورد نظر هدایت می‌شوند.  سندبلاست معمولاً در صنایعی مانند آینه کاری، ساختمان سازی، خودروسازی و تولید برای از بین بردن زنگ زدگی، رنگ و سایر آلودگی‌های سطحی و آماده سازی سطوح برای تصفیه بیشتر استفاده می شود. فشار و سرعت بسیار بالای آب در کنار مواد سایشی (ماسه، سیلیس، گارنت و …) باعث جدا شدن جرم و رسوب از سطح اجسام مورد نظر می‌شود.

ساینده چیست؟

ساینده، ماده‌ای جامد و سخت است که معمولا به منظور پرداخت سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرند. سختی بالای مواد ساینده، باعث وجود قابلیت لایه برداری خوب در آن‌ها شده است.

انتخاب در مواد ساینده بسیار مهم و حائز اهمیت است. چرا که ساینده‌ها دارای سختی متفاوت و حتی شکل و وزن متفاوتی هستند. در نتیجه پیمانکار سندبلاستر باید با توجه به سطح بهترین نوع ساینده را استفاده کند.

انواع ساینده ها:
  • ماسه سیلیس
  • ماسه سرامیک
  • گارنت
  • سرباره زغال سنگ
  • ساچمه و گریت
  • استارولیت
  • آلومینا و کاربید

در اینجا به بررسی برخی از ساینده های نامبرده شده می‌پردازیم:

ماسه سیلیس

ماسه سیلیس یا ماسه سیلیکا، نوعی ماده معدنی است که ترکیبی از سیلیسیوم و اکسیژن به دست می‌آید.

ماسه سیلیکا قدیمی‌ترین و متداول ترین ساینده مورد استفاده در سند بلاست است. در واقع نام سند بلاست بخاطر استفاده از این ماسه برای این فرایند در نظر گرفته شده است.

گارنت

یکی دیگر از ساینده‌های متداول در تمیزکاری پاششی، گارنت است. این سنگ قیمتی، هزینه بیشتری نسبت به ماسه سیلیس دارد اما نسبت به آن از گرد و خاک کمتری بهره برده و تنفس آن برای سلامتی کارکنان خطری ایجاد نمی‌کند.

استارولیت

استارولیت، مخلوطی از ماسه‌های ریز و درشت است که سیلیس بسیار پایینی دارد. این ساینده برای برداشتن پوسته و خوردگی‌های سطوح فولادی بدون ایجاد گرد و خاک زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آلومینا و کاربید

آلومینا (Al2O3) و کاربید (SiC) از مهمترین مواد جهت استفاده در فرایند سندبلاست هستند.این مواد به دلیل سختی و مقاومت بالا در برابر سایش، بطور گسترده در صنایع مختلف از جمله خودروسازی،هوافضا و صنایع فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در فرایند سندبلاست، الومینا و کاربید با استفاده از دستگاه‌های سندبلاست، به عنوان جرم سنگ‌بازیابی استفاده می‌شوند. این مواد با توجه به سختی بالا و ویژگی‌های دیگر، به‌عنوان جرم سنگ‌بازیابی، به‌خوبی برای حذف رسوبات، خشک کردن سطوح، تمیز کردن و ایجاد تغییرات سطحی روی قطعات استفاده می‌شوند.

اجزای سندبلاست

دستگاه سندبلاست شامل چندین قسمت است که هر کدام از این قسمت‌ها برای ایجاد فرایند سندبلاست مهم هستند.

اجزای سندبلاست عبارتند از:

سیستم‌های ساب پاشی معمولا از سه بخش اصلی محفظه مواد ساینده، دستگاه هدایت کننده مواد و نازل تشکیل می‌شوند. مشخصات دقیق دستگاه سندبلاست به کاربری مورد نظر و نوع ساینده مورد استفاده بستگی دارد.

  • محفظه (Cabinet): این قسمت شامل یک جعبه بسته ‌شونده است که در آن قطعاتی که باید با سندبلاست پردازش شوند قرار می‌گیرد.
  • سیستم خلاء (Vacuum System): این قسمت برای ایجاد فضای خلاء داخل محفظه استفاده می‌شود تا گرد و خاکی که در هنگام سندبلاست تولید می‌شود، به‌ طور موثری جذب شود.
  • سیستم خنک‌کننده (Cooling System): این قسمت برای خنک کردن جرم سنگ ‌بازیابی بکار می‌رود تا جرم سنگ‌بازیابی در دمای مناسب باشد و قابل استفاده باشد.
  • سیستم جریان هوا (Air Flow System): این قسمت برای ارسال جریان هوای فشرده به داخل محفظه سندبلاست به‌منظور جابه‌جایی جرم سنگ‌بازیابی به‌طور موثر استفاده می‌شود.
  • جرم سنگ ‌بازیابی (Blasting Media): این قسمت شامل جرم‌هایی است که برای تولید اثر سندبلاست بر روی قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. جرم‌های متداول در سندبلاست شامل الومینا، کربوراندوم، سیلیکا و کاربید سیلیسیوم هست.

کلام اخر

روش سندبلاست در بسیاری از صنایع کاربرد دارد و جای خود را گرفته است. ما نیز در مجموعه ورابرتو از این ابزار مهم جهت زیبایی بخشیدن در آینه‌های تولیدی این شرکت استفاده کرده‌ایم تا بتوانیم طرح‌های زیبا را برای شما عزیزان تولید کنیم.

Veraberto blog

مقالات مشابه

سنگ کورین, روشویی کورین
سنگ کورین “Corian” یک نوع سنگ مصنوعی است که از مخلوطی از مواد معدنی و...
چوب پلی وود
در دهه‌های اخیر، مصالح ساختمانی پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده‌اند. یکی از این مصالح نوآورانه،...
سنگ کوارتز
سنگ کوارتز یکی از جدیدترین سنگ‌هایی است که در همه نوع سطوح خصوصا صفحه روشویی...
از بین بردن رسوب شیرآلات
آب سخت، به دلیل وجود مواد معدنی مثل کلسیم و منیزیم و مواد دیگری همچون...
سرویس بهداشتی از جمله مکان‌هایی است که به صورت مرتب به نظافت نیاز دارد. روشویی...
با توجه به سبک و طراحی مدرن خانه‌های جدید استفاده از ملزومات مدرن و لوکس،...
از من بپرس
پیمایش به بالا